luni, 17 august 2009

acolo este tara mea, acolo eu as vrea sa mor



Acolo este ţara mea... Acolo eu să mor aş vrea...
o scria Ioan Neniţescu în a doua jumătate a secolului al XIX-lea... departe în timp.
Ce valoare mai au aceste versuri, în afara conotației extremiste dată de partidele crescute de criză şi care se înfruptă în incultura majorității concetăţenilor noştri?

câţi dintre noi sunt patrioţi? Cuvântul a fost uzat de dictaturile succesive dar încă mai poartă o aură de onestitate pentru mulți dintre noi. A fi patriot înseamnă sa fii mândru de neamul tău şi să nu urăşti alte popoare.

PATRIOTÍSM s.n. Sentiment de dragoste și devotament fată de patrie și de popor, statornicit în decursul istoriei. [Pr.: -tri-o-] – Din fr. patriotisme.

Când îl reascult pe Neniţescu, cântat de Tudor Gheorghe, realizez că mulţi mai suntem patrioţi, în sensul nobil al cuvântului.

Tudor Gheorghe- Acolo este Ţara Mea

De departe este acolo, pentru mine este aici!
chiar dacă au mai rămas puţini stejari şi mult mai puţini bărbaţi mai sunt viteji...
chiar dacă brutele se cred viteji, fara urme vitejeşti...


Ţara mea
de Ioan Neniţescu
Acolo unde-s nalţi stejari
Şi cât stejarii nalţi îmi cresc
Flăcăi cu piepturile tari,
Ce moartea-n faţă o privesc;

Acolo, unde-s stânci şi munţi,
Şi ca şi munţii nu clintesc
Voinicii cei cu peri cărunţi
În dor de ţară strămoşesc;

Şi unde dorul de moşie
Întotdeauna drept a stat
Şi bărbăteasca vitejie
A-mpodobit orice bărbat;

Acolo este ţara mea,
Şi neamul meu cel românesc!
Acolo eu să mor aş vrea,
Acolo vreau eu să trăiesc!

Acolo unde întâlneşti
Cât ţine ţara-n lung şi-n lat
Bătrâne urme vitejeşti
Şi osul celor ce-au luptat;

Şi unde vezi mii de mormane
Sub care-adânc s-au îngropat
Mulţime de oştiri duşmane,
Ce cu robia ne-au cercat;

Acolo este ţara mea
Şi neamul meu cel românesc!
Acolo eu să mor aş vrea,
Acolo vreau eu să trăiesc!

2 comentarii:

  1. Cred ca sentimentul de patriotism moare odata cu omul, dar dainuie urmasilor. Nu vedeti ca toti cei plecati( nu de bine ce le-a fost in tara lor), se intorc tot acasa.Unii se intorc chiar si numai pentru a se odihni pe veci....IMI IUBESC TARA CU TOATE BUNELE SI RELELE CARE CRESC PE PAMANTUL EI SI AL NOSTRU!!!

    RăspundețiȘtergere