miercuri, 13 mai 2009

jurnalişti, organizaţii profesionale, sindicate media, patronate

Active Watch, Agentia de monitorizare a presei, a lansat un apel.
Apelul cred ca trebuie sa se adreseze tuturor celor care "isi dau cu parerea", mai ales din zona presei. Toti cei care sunt influentati, adica publicul larg, ar trebui sa cunoasca aceste recomandari deontologice si sa sanctioneze ziaristul/ziarul care incalca aceste elemente de bun simt.
Din nefericire sunt tot mai putini aceia care nu scriu la comanda patronului sau la comanda politica...
redau cateva din recomandari. Apelul il puteti descarca aici.

1. Zvonuri si Speculaţii. Nu prezentaţi sau comentaţi zvonuri ca informaţii şi ştiri. Introducerea de zvonuri în circuitul informaţional înseamnă validarea lor (in special atunci când sunt prezentate de canalele de ştiri).
2. Impostură. Promovaţi competenţa – promovaţi persoane relevante pe domeniile în discuţie, persoane pe care le recomandă CV-ul profesional, competenţa dovedită anterior, specializarea.
3. Comentatori de serviciu. Nu există nici ziarişti, nici politicieni multilateral-dezvoltaţi, cu competenţe şi capabili sa aducă informaţii pertinente pentru orice domeniu în discuţie.
4. Scenarişti versus Jurnalişti. Menţionaţi vizibil jurnaliştii şi demarcaţi-i de entertaineri, infotaineri, comentatori, analişti, editorialişti, ghicitori sau scenarişti. Nu amestecaţi categoriile. Pentru invitaţii permanenţi sau cvasi-permanenţi, postaţi online CV-urile lor şi menţionaţi dacă pentru prestaţia de analiză televizată sunt remuneraţi şi de către cine.
5. Angajaţi. Precizaţi relaţia invitatului cu persoana sau subiectul dezbătut (avocat, ziarist angajat, partener de afaceri etc.).
6. Judecători. Sprijiniţi separaţia puterilor în stat, nu va erijaţi în judecători, nu faceţi presiune asupra instanţelor să ia o anumită decizie.
7. Investigaţie. Criticaţi administraţia bazându-vă pe fapte, documente, situaţii concrete, prin materiale de investigaţie jurnalistică bine documentate.
8. Abuzuri. Reclamaţi abuzurile de orice fel împotriva ziariştilor, de la abuzuri fizice la cenzura în interiorul redacţiei.
9. Campanii. Refuzaţi campaniile de presă impuse de interesele financiare, politice sau de altă natură ale patronului.
10. Autoreglementare. Întăriţi organizaţiile profesionale, ca actori distincţi în piaţa media (asociatii jurnalistice, sindicate, patronat etc.). Dacă breasla nu se autoreglementează, atunci politicienii vor încerca să intervină din exterior.
11. Agenda-setting. Promovaţi mai multă diversitate în subiectele prezentate. Nu lăsaţi politicienii să vă impună zilnic agenda şi subiectele pe care să le discutaţi şi rediscutaţi la nesfârşit.
12. Echilibru versus panică. Evitaţi folosirea imaginilor cu potenţial de a induce panica în rândul populaţiei. Prezentaţi un discurs echilibrat! Mai ales, în cazul relatărilor despre producerea catastrofelor naturale. Fără atitudini grave, întrebări alarmante şi irelevante, fără imagini ce promovează panica atunci când ilustraţi un subiect.
13. Informaţii fără atribuirea sursei. Precizaţi sursa informaţiilor citate de pe Internet.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu