duminică, 28 iunie 2009

tintirimul dorit din satul de langa sighi

Destin tragic pentru un intelectual de marca, din Ardealul lui preascump> Aron Cotrus (1891 - 1961). Nascut la Hasag, langa Sibiu, cu o viata zbuciumata, moare in exil in California.
Am citit o poezie care imi aduce aminte de imaginea grandioasa a varfurilor montane, vazuta din carutele taranilor care urcau pe Visa, cand ajungeau langa Sibiu.

Satul meu,
de Aron Cotrus

Acolo, copil, ma suiam pe deal,
Sa vad departe muntii,
muntii vineti ai Sibiului.
Acolo am auzit, pentru intaia data, vorba Ardeal,
de la mama si de la tata...
Acolo m-a alungat din leagan un frate mai mic,
pe al carui cosciug de brad, cat o jucarie, eu am aruncat intaiul brus de tarana,
intr-un tintirim cu pruni multi,
tintirim verde, pe care l-am revazut de-atatea ori, in vis,
la Blaj si la Brasov,
la Arad si la Viena,
la Sulmona si la Padova,
la Roma si Varsovia, si aici la Madrid,
pe care il voi mai vedea, intr-o buna zi in tara mea,
si la Alba Iulia, care m-a vazut in ziua in care Aurel Vlaicu
isi deschidea aripile spre cer;
si in Clujul care m-a vazut in floarea anilor, trecand cu ochii aprinsi, pe ulitele lui,
si in Bucurestii cantecului nostru si in Bucurestii intoarcerii mele la vatra...
Cu toata tainica putere a pamantului lui,
ma cheama de pe drumuri straine, ma cheama satul meu,
ma cheama sa dorm,
sa dorm crestineste pana la plinirea vremii,
acolo undeva,
unde isi dorm somnul mortii, strabunii mei,
si mama si tata,
si fratiorul, pe cosciugul caruia
eu am aruncat intaiul brus de tarana,
in tintirimul cu prunii multi,
sub poala dealului, de pe culmea caruia,
- copil fermecat - ma uitam sa vad in departare,
muntii, muntii vineti ai Sibiului...
...............................
din volumul Sibiu Hermannstadt in scrisori sentimentale, Sibiu 2007
Din nefericire nu a mai revazut niciodata Romania, ramasitele sale pamantesti se afla in Cleveland... departe de satul lui natal. Mai multe date biografice aici.
Cum se vede Fagarasul dinspre iesirea din Sibu spre Agnita puteti vizualiza aici....

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu