miercuri, 3 iunie 2009

Remember Petru Dumitriu

Am trecut pe la mama si am revazut frumoasele carti pe care le-am adunat de-a lungul timpului. Am fost atat de fericit cand am regasit, pe un rand din spate, un scriitor care m-a marcat in liceu> Petru Dumitriu. Un scriitor putin cunoscut la noi si destul de controversat pentru unele carti publicate inainte de 1960 (vezi Drum fara pulbere). Un rasfatat al regimului comunist, alege sa fuga in Occident, in 1960. Devine, prin cartile sale, unul dintre adversarii regimului si aduce informatii clasificate despre comportamentul nomenklaturii.
Cartea care m-a marcat se numeste Proprietatea şi posesiunea- am citit-o la Agarbici, in biblioteca matusii/bunicii mele. Am fost atat de marcat incat am cautat-o cu inversunare, si imi amintesc ca am regasit-o mai tarziu de vanzare (prin 1994), intr-un stoc in lichidare. Am luat aproximativ 10 exemplare pe care le-am impartit prietenilor. A fost prima mea incercare de culturalizare, dupa care m-am lasat pagubas. Am incercat sa o regasesc astazi dar nu am reusit sa dau de ea.
Am reusit sa gasesc cartea care povesteste perioada petrecuta in Romania de dupa razboi: Ne intalnim la judecata de apoi. Cam asa faceau comunistii alegerile "-Ati votat pentru noi? nu e asa?. Votul era pentru ei , nu pentru noi. Ei priveau, vedeau si taceau. Le era frica. Ceea ce nu i-a impiedicat sa putrezeasca in inchisoare "


E ciudat de ce unora le este frica astazi ... Mergeti la vot fratilor, pentru voi si pentru odraslele voastre. Nu asteptati judecata de apoi. Petru Dumitriu a platit pana la judecata de apoi prin adversitatea diasporei care nu putea uita perioada petrecuta in varful piramidei comuniste si prin arestarile efectuate de regimul comunist in randul familiei si prietenilor. Toate oprimarile au reusit sa il rapuna psihic pe unul dintre cei mai mari scriitori ai nostrii. A scris in comunism cu tatal in temnita si a scris in lumea libera cu familia si prietenii la securitate. Sa va aduceti aminte si sa luptati impotriva totalitarismului, iar singura sansa este sa luati pozitie, sa votati si sa va aparati dreptul de a vorbii liber.

Petru Dumitriu (n.1924 - d.2002)
O biografie a lui Petru Dumitriu, cu imagini, gasiti aici.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu